V Brně se 18. ledna za tradičně velkého zájmu veřejnosti konal již jedenáctý ročník veřejné debaty o Izraeli a česko-židovských vztazích nazvaný Izrael a my. Hlavními hosty byli izraelský velvyslanec Gary Koren a profesor biblistiky a religionistiky Filosofické fakulty Ostravské univerzity Doc. Tomáš Novotný. Debatu moderoval novinář Petr Brod a zorganizovala brněnská kancelář ICEJ spolu s brněnskou židovskou obcí. Přinášíme text proslovu docenta Novotného.

Kdo je neschopnější nebo ubožejší, nemusí být v právu

Doc. Tomáš Novotný

Historické výklady velice často začínají zmínkou o tom, jaký je nejstarší písemný záznam o existenci daného města, předmětu či fenoménu. Když se budeme zajímat o to, jak je tomu v případě Izraele, zjistíme, že vůbec nejstarší zmínka dokládající existenci Izraele jako národa je na nápise egyptského krále Merneptaha (asi z roku 1215 př.n.l.). Tam se říká: Izrael je zničen – a jeho símě není zanecháno.

Nejstarší doklad o existenci Izraele tedy říká, že tento národ už neexistuje! To je jistě světová kuriozita. Aspoň já nevím o žádném jiném národě, který by své historické dějiny začínal takto.

Ještě kurióznější je to, že druhá nejstarší písemná zmínka, která je na stéle moábského krále Meši (snad z roku 860 př.n.l.), říká téměř totéž: Izrael byl zničen – byl zničen na věky.

Dvě nejstarší zmínky o Izraeli tedy vypovídají, žeě se tento národ už podařilo zničit. Začneme-li se o tento předmět zajímat více, velice rychle zjistíme, že dějiny židovského národa jsou vlastně dějinami pokusů tento národ vyhladit. Je to zřejmé od těchto prvotních zmínek, přes události knihy Ester, přes středověké pogromy, přes holokaust, až po současné islamisty.

V posledních týdnech celý svět sledoval teroristické útoky ve Francii. Začaly útokem na redakci satirického časopisu Charlie Hebdo. Což byla údajně pomsta za zveřejněné karikatury proroka Mohameda. Nechci diskutovat o tom, do jaké míry tento útok vyprovokovali vydavatelé zveřejněním pohoršlivých karikatur.1Spíše mě v tuto chvíli zajímá skutečnost, že o den později byl proveden ze stejného zdroje útok na židovský obchod.

A ptám se, čím se provinili tito lidé. Tím, že jsou Židé? Je zajímavé, že se o tomto druhém útoku zdaleka tolik nediskutuje jako o tom prvním, i když jeho oběti byly daleko nevinnější. Jako by to patřilo k věci a všichni si už za ta staletí na útoky na Židy zvykli. A jako by to bylo snad i normální.

Je to jako v tom stařičkém vtipu o cyklistech – který se (žel) pokaždé znovu aktualizuje. A nyní se už vypráví i o současné situaci ve Francii: Vypráví se, jak se 

v těchto dnech jeden francouzský Žid svěřil svému křesťanskému známému, že se hodlá z Francie vystěhovat. Na jeho údiv mu to vysvětlil tím, že už se opět říká, že za všechno mohou Židé a cyklisté.

A když křesťanský přítel zareagoval příslovečným dotazem: „A proč cyklisté?“, dotyčný francouzský Žid uzavřel diskusi slovy: „To mě právě děsí, že se ptáte jenom – A proč cyklisté?“

Ale přestože jsou dějiny židovského národa dějinami pokusů ho vyhladit, a přestože jako by už oněmi prvními historickými zmínkami byl předznačen jeho osud, tak si musíme uvědomit jednu kuriozitu:

Ve starověkých pramenech se dočítáme o mnohých starověkých národech, které žily jako sousedé Izraele v době, kdy bylo napsáno, že Izrael už neexistuje: Dočítáme se např. o Moábcích, Jebúzejcích, Amorejcích, Aramejcích, Kenanejcích, Pelištejcích a mnoha dalších - a žádný z těchto národů už dávno neexistuje! Jediný, který tu stále je, je národ židovský, o němž první historický doklad říká, že už neexistuje. A na židovském národě se naplňuje to, co už bylo řečeno Abrahamovi, praotci tohoto národa – před téměř čtyřmi tisíci lety (Gn 13:16): A učiním, že tvého potomstva bude jako prachu země. Bude-li kdo moci sečíst prach země, pak bude i tvé potomstvo sečteno.

Mimochodem: Na základě těchto proroctví, že nebude možné židovský národ spočítat, se vyvinul v ortodoxních židovských kruzích zákaz přímého počítání lidí. Sám si vzpomínám na svého učitele jidiš, který nás, aby se vyhnul přímému počítání počítal slovy: ništ ejns , ništ cvej, ništ draj ….. (ne jeden, ne dva, ne tři .....).

I později se v Bibli proroctví o neuvěřitelném rozmnožení židovského národa několikrát opakuje. A když je říká Hospodin Jákobovi ve snu v Bet El, je tam zajímavé zakončení (Gn 28:14): Tvého potomstva bude jako prachu země. Rozmůžeš se na západ i na východ, na sever i na jih. V tobě a v tvém potomstvu dojdou požehnání všechny čeledi země.

A skutečně, židovský národ je nejen početný a všude po světě, je i neuvěřitelně úspěšný. Mohli bychom si dlouho ukazovat, jak v nejrůznějších oblastech ovlivňuje celosvětové dění – od technických vynálezů, přes lékařskou a jinou vědu až po oblasti umělecké.

Žel, jak se domnívám, úspěšnost a schopnost židovského národa je zároveň jeho neštěstím. O tom, že jsou Židé daleko úspěšnější než např. muslimové, není potřeba diskutovat. Dovolte mi jenom malý příklad: Muslimů je na světě asi jedna a půl miliardy. Tzn. přes 20 % světové populace. Za dobu sto čtrnácti let, po kterou je udělována Nobelova cena, získali 4 ocenění. Židů je na světě podle odhadů asi 14 milionů – tedy asi 0,2 % (dvě promile) světové populace. Za stejné období získali 129 Nobelových cen.

Jistě se najdou hned ti, kdo řeknou, že to zařídila světová židovská lobby, že jsou Židé v získávání Nobelových cen 3 000krát úspěšnější než muslimové. Tato lobby jistě zařídila i to, že je Izrael nejúspěšnějším státem na Předním Východě…

A snad za to může právě tato úspěšnost, že se opět po útocích ve Francii vzedmula taková vlna islamofilie. Ano, nepřeřekl jsem se! Zvláště mezi různými pseudointelektuály a akademiky se namísto islamofobie šíří islamofilie. Stačí se podívat na internet, na facebook, nebo si i poslechnout některá „osvícená“ kázání. Nikdy nebyl takový problém říct něco negativního o islámu jako teď. V akademickém světě aby se člověk bál v těchto dnech říct o islámu cokoliv realistického, aby nebyl okamžitě nazván hlupákem, primitivem a nesnášenlivcem.

Lidé mají dojem, že, když je někdo neschopnější, ubožejší nebo chudší, tak se ho mají automaticky zastávat a chránit. Všichni známe např. kreslené filmy o Tomovi a Jerrym. A jako ve všech takovýchto groteskách, kde stojí slabý proti silnému, už nějak z principu všichni fandí Jerrymu. Jenom proto, že je menší a slabší. Přestože stále Toma otravuje, provokuje nebo mu přivazuje bombu na ocas. A Tom má prostě smůlu, protože je větší a silnější. Asi by se všichni diváci divili, kdyby Tom jednou Jerryho definitivně zaplácl.

Bible nás však neučí zastávat se bezvýhradně a za každé situace ubohých, nýbrž především být spravedliví. Velice jasně to formuluje výrok z Druhé knihy Mojžíšovy 23:3: A ubohému nebudeš nadržovat v jeho sporu.

A tak bych byl rád, abychom v dnešní společné diskusi i v našem každodenním životě hledali, co to znamená být vůči židovskému národu a Izraeli spravedlivý.

Doc. ThDr. Tomáš Novotný

Příspěvek na konferenci „Izrael a my“, Brno, 18. ledna 2015

Foto: Jindřich Kimler

1 Palestinská (!) zpravodajská agentura Maan zveřejnila výsledky svého průzkumu, ze kterého vyplývá, že 84 % Palestinců je přesvědčených, že za útoky na redakci Charlie Hebdo ve skutečnosti stojí izraelský Mossad.